Shadow of the Ninja





Ää, Pili-Kaj: ninjakilipää

Shadow of the Ninja / Blue Shadow (NES / Wii Virtual Console)

(Shadow of the Ninja Lisäreissä, tsekidaut)

Ninjat, nuo ysärin zombit. Ennen vuosituhannen vaihtumista kaikkeen siistiin liittyi musta huppu ja valikoima julmia pahoinpitelyvärmeitä (itselläni meininki on sentään säilynyt tällaisena makuukamarissa). Tuohon aikaan Valveutuneet Vanhemmat (™) olivat huolissaan paitsi roolipelien yleisestä käytännöstä vihkiä pelaajansa Belsebuubin ylipapiksi, myös ninja-sanan lapsia raaistavasta vaikutuksesta. Siksi Teinimutanttininjaturtlesit olivatten Euruupassa Teenage Mutant Hero Turtleseja ja vanhan mantereen NES-keräilijää hämmennetään underground-ninjaklassikon tököllä nimellä Blue Shadow. Hmm. Tulipa muuten mieleen, että jos Antikristus on nainen, hänellä on varmasti valtavat belse-buubsit. BADUM-TSS.

SOTN (ei Symphony of the Night), näyttää ja kuulostaa siltä, että sen ainoa primääritavoite oli tarjota Mega Manien näännyttämille poropeukaloille inhimillisempi toimintasivuscrolleri. Konepopahtava kitaramusiikki, tarinan sijoittuminen tulevaisuuteen, pelin rytmi - kaikki ovat tuttua kauraa vanhalle Capcom-veteraanille. Välillä lainailu nyykähtää nyysimisen puolelle: metallisulattamon liukuhihnoilla taiteillessa alkaa päässä soida välittömästi Metal Man -kentän tunnari (kenties yksi parhaista MM-viisuista ikinä, kuuntele nyt TÄYSIÄ). Shadow of the Ninja saa rosvoilunsa kuitenkin anteeksi, sillä hiilikopioinnin sijaan se roudaa genreä monta kilometriä etiäppäi.



Siinä missä Mega Manien läpitahkuu edellyttää millintarkkoja suorituksia ja maanisia kenttien ulkoaopetteluita, SOTN suhtautuu asiaan rennommin. Painotus on kertaluokkaa vähemmän pedantti: viholliset eivät tee kovin julmasti vahinkoa ja niitä tulee vastaan miellyttävän rauhallisella temmolla. Leap of faitheja on vähän, hyppykontrollit ovat hyvin anteeksiantavat ja montun pohjalta ukko siirtyy Game Over -ruudun sijaan takaisin kielekkeen reunalle. Iisimmästä menosta huolimatta SOTN ei tunnu vesitetyltä Mega Light Zero No Sugar So Go On And Drink That Soda You Fat Bitch And Wait For Cancer Manilta. Syy on simbeliläistä sorttia: rennompi ote luo illuusion kaikkivoipaisesta ninjasoturista ja mahdollistaa tapahtumiin reagoinnin ulkoaluvun sijaan. Robottipojalle mekaaninen toisto voi sopia, mutta ninjailussa tarvitaan nopeita hoksottimia ja taktista taistelua. Liian helpoksi peliä ei silti sovi moittia, sillä loppupäässä haastetta alakaapi muuten löytyä.

Ja vaikka Art of Warin voikin jättää hyllyyn pölyttymään, taistelussa on paljon perinteistä NES-mättöä enemmän syvyyttä. Aseita on kaksi - lähtitaistelijoille katana ja kauempaa hosujille kusarigama (eli semmottinen jaappanialainen sotakuokka jossa on ketju ja pikkuhousuautomaatti). Itse miellyin suuresti maltillisempaan pelitapaani sopivaan kusarigamaan, jolla pystyy jopa huitomaan yläviistoon (!). Peli ymmärtää, että kullekin ninjalle oma ase on pyhä eikä silpoimia riistetä kuoleman jälkeen. Silloin tällöin lävähtää tiu shurikeneja taskuun  ja vihulaisille ikävät ajat tiskiin. 



Viholaiskaartin ulkonäkö on geneeristä sortimenttia ja toimintatavat tuttua megamanisteille (raivotautista apinaa lukuunottamatta), mutta kurmotuskohteet ovat kuitenkin mietittyjä - jokaista vihulaista vastaan on olemassa oma, hyvin toimiva taktiikkansa. Bossit tekevät piristävän poikkeuksen - ei Natsumen pojilta ainakaan pokkaa puuttunut, kun TMNT:n loppubossina toiminut Technodrome heitetään SOTN:ssa eteen jo toisen kentän kalkkiviivoilla. Shadow of the Ninjan graafinen ulkoasu on hiton vetävä laivankannella raivoavine myrskyineen ja sulavine animaatioineen eikä ihme, vuonna 1991 kasibittisestä osattiin tiristää kaikki irti. Päälle kun lätkäistään kasa NES:n parhaimmistoon kuuluvia, aivan tajuttoman vetäviä biisejä (kuunnelkaa tästä), niin onhan tässä melkoinen unohdettu klassikko käsillä.

Vaan eihän se tälle mokomalle piisaa, vaan pitää vielä päästä brassailemaan hiton napakasti toteutetulla, paljon lisäarvoa pelille tuovalla ja aikakaudelle harvinaisella co-op-pelillä. Yksinpelattuna SOTN on hauska kuin kassillinen majavia, mutta kimppapelin nytkähtäessä käyntiin majavat pumpataan pirillä. Vihollisten kurmoottaminen helpottuu selkäänpuukotusmahdollisuuksien lisääntyessä ja peli muuttuu kertaluokkaa iisimmäksi (continue-mahdollisuudet tosin pistetään puoliksi, joten töhö pelikaveri voi muuttua nopsaan riippakiveksi). 


Kaikkinensa homma toimii niin saumattomasti, että pistää harmittamaan, ettei Shadow of the Ninjasta tullut koskaan isoa hittiä Marion, Zeldan ja Mega Manin suhteen. Voisi nimittäin olla pikkuisen enempi peleissä cooppailua ja sehän meille sosiaalisille pelaajille passaisi. Ainoastaan ruudunpuolituksen puute aiheuttaa heittää isoja perkeleitä ilmaan, kun kärjessä kirmaavan kaverin takia kakkospelaaja lähtee rotkolomalle. Noh, sama kämmi löytyy vielä sellaisistakin tekeleistä kuin Little Big Planet ja New Super Mario Bros. Wii, joten ehken ala suotta turhan ankaraksi. 

Ainoa asia, mistä SOTN:n kohdalla sopisi periaatteessa nurkua ja nillittää, on sen lyhyt kesto. NES-peliksi helppo vaikeusaste ja kenttien pieni määrä yhdistettynä huomattavasti huhkimista helpottavaan yhteistyömoodiin tekee Shadow of the Ninjasta tunnin parin iltapuhteen. Minua tämä ei ole häirinnyt pätkääkään, sillä lyhyt kesto sopii vallan erinomaisesti kimppapelailuun ja elaboratiivisen pelimaailman takia jälleenpeluuarvo on harvinaisen korkea. Shadow of the Ninjaa on niin kiva pelata, ettei samojen kenttien uudelleentaostelu haittaa pätkääkään. 

Siispä katana ojoon ja pelidivareita penkomaan - laiskemmille ja säälittävän konsolivalinnan tehneille suosittelen pelin poistamista Wiin Virtual Console-palvelusta. NES:n pädi on kuitenkin sen verran paskea sortimenttia, että valinta Remoten ja kanttipädin sormiraiskuun välillä on puhdas makuasia. 

4 kommenttia:

  1. Kappas. Tämä kaverihan julistaa blogissaan, että kaikenlaisista vähemmistöistä pitää saada heittää läppäää avoimesti,eikä siitä pitäisi suuttua. Kuitenkin hän itkee Madventuresin kaksikolle videossaan, että persuista ei saa heittää ironista vitsiä, koska vittuilua. logiikkasi on kompastelua risukasassa.

    VastaaPoista
  2. Ja tämä liittyy Shadow of the Ninjaan...niin miten? En ainakaan tarkoituksellisesti loukannut tässä tekstissä ninjoja tai muita vähemmistöjä.

    En tietääkseni ole kritisoinut Rikun ja Tunnan oikeutta vittuilla perussuomalaisille. Totesin yhdessä videoblogissani vain sen, että läppä ei ole kovin hyvää tahi oivaltavaa.

    VastaaPoista
  3. Olet nyt suututtanut Mäntsälän salaisen ninjaorganisaation näillä stereotypisilla höpsötyksilläsi.
    Käsittääkseni meitä ninjojakin on erilaisia. Emme todellakaan ole mitään lakanoihin pukeutuneita zombeja,perskeleen K Kummola minkä teit.

    Mitä tulee tulee siihen videoblogiin, niin kyllä sä aika avoimesti nyyhkytit siitä miten otat sen "henkilökohtaisesti" vidduiluna. Eikös sun pitäisi kestää sellaista, jos kerta aiheesta blogia, korjaan plokia olet kirjoitellut.

    VastaaPoista
  4. Hmm. Muistaakseni tämän nyyhkytyksen pointtina oli se, että paskanheitto saisi loppua molemmin puolin. Oivaltava kuittailu ja terävä kritiikki erikseen. "Öhö öhö öhö neekeriukkomies öhö" on tasan yhtä huonoa hjuumoria kuin "öhö öhö öhö kukkahattuhyysärimafia öhö".

    Tämän poliittisen aiheen käsittely on tältä erää tässä. Jatkossa puhutaan sitten peleistä.

    VastaaPoista