Plague Inc.




Tautista touhua

Plague Inc. (Android)

Lataa peli tästä! 

Nykyihmistä ei populaarikulttuurissa paljon pandemia nappaa, ellei se nosta kalmoja haudoistaan mättämään elävien aivokudosta. Onhan se toki niin, että raatokalervoja synnyttävä kulkutauti tekee peleistä ja rainoista eeppisempiä, mutta tosiasiassa oikea, koko planeetan kertaheitolla listivä massamurhaajasairaus on helvetisti pelottavampi juttu kuin zombiapokalypsi. Sitä ei voi ennakoida, se tulee väistämättä tapahtumaan väestöräjähdyksen myötä ja kun se on käynnissä, sitä ei välttämättä saada enää pysäytetyksi. Tähän armottomaan skenaarioon Plague Inc. tarraa kylmän analyyttisella, uutismaisella otteella - ja vieläpä niin härskisti, että pelaaja itse suunnittelee ja levittää populan kellistävän pöpön. Voisihan sitä omasta ajukopastaan huolestua, kun bussimatkoilla viattomat kanssamatkustajat eivät hetkeäkään arvaa minun suunnittelevan heidän kaikkien massamurhaa - toisaalta sitten taas tulee mieleen, että harmi kun Stalinilla ja Pol Potilla ei vielä ollut videopelejä. 

Suosittuun Pandemic-selainpeliin perustuva - tai paskat mitään perustuva, sen hiilikopio - Plague Inc. päästää pelaajan luontoemon sauruksennahkaisiin, armoa tuntemattomiin saappaisiin. Homma toimii näin: valitaan taudin kantamuoto (virus, bakteeri, parasiitti - valinnanvaraa piisaa) ja tökätään maailmankartalta valtio pandemian lähtöpisteeksi. Intian kaltaiset väkirikkaat ja köyhät valtiot ovat niitä parhaita sikiämiskohteita, ihan kuten oikeastikin. Sen jälkeen peli tiputtelee tasaiseen tahtiin DNA-pisteitä, joilla vieraseliötä voi kehittää haluamaansa suuntaan. Mitä kautta taudin olisi parasta levitä, karjan kautta vai verikontaktista? Millaisia oireita pistän peliin - visvaisia, patogeenejä ympärilleen roiskivia paiseita vai ihan sitä perinteistä huutoraivoripulia? 



Homma olisi helppoa jos tauti saisi rellestää rauhassa, mutta leviävä pandemia herättää nopeasti maailman terveysviranomaisten huolen. Alkaa kilpajuoksu kelloa vastaan - koko populaatio pitäisi saada ensin tartutetuksi ja sen jälkeen kehittää mykoplasmalle tappavia ominaisuuksia, jolla Homo Sapiensin elämänliekki niistetään ennen parantavan peräruiskeen kehittämistä. Vaikka koko peli tapahtuu yhdellä karttaruudulla, on pelaaminen häkellyttävän intensiivistä ja koukuttavaa. Taudin eteneminen ei koskaan noudata samanlaisia kaavoja ja satunnaistapahtumat - kuten vaikkapa tautia parantavan älypuhelinsoftan kehittäminen - luovat tapahtumien kulkuun jännittäviä heittoja.

Parasta Plague Inc.:ssä sen monipuolisuuden lisäksi on se, että pelaajaa ei paapota eikä tekemistä liikaa helpoteta. Osa tartutuskohteista on todella raivostuttavia, kuten Grönlanti, jossa kylmyys vähentää taudin tehoa, ihmisiä on harvassa ja tauti pääsee paikalle ainoastaan harvakseen kulkevilla laivakyydeillä. Erilaiset tautityypit tuovat nekin oman lisänsä soppaan: bakteeripohjainen Persrokkoni pyyhki ihmisyydellä kosmoksen lattiaa jo parilla yrittämällä, mutta virusperäinen Munakuume oli jo kokonaan toinen juttu. Hanakasti mutatoituva virus kehitti itselleen niin nopeasti fataaleja oireita, että se ehti tappaa kaikki infektoituneet ennen kuin nämä ehtivät pärskiä räkäänsä muiden päälle. Sienitautiani Hiivaa (kyllä, kuten arvasitte, taudit saa nimetä itse) en ole vieläkään saanut kehitetyksi tarpeeksi hyväksi, sillä ilmassa leviävät itiöt ovat tartuttamiskonstina sieltä paskimmasta päästä. 



Pelimekaanisesti kaikki on helvetin hyvin kunnossa ja puolituntisina täsmäsessioina Plague Inc. liimaa ruudun ääreen erittäin tehokkaasti. Siksi onkin harmi, että lopullisessa toteutuksessa on jääty vähän puolitiehen. Maailmankartta ja sille pompsahteleva grafiikka on miellyttävän selkeää eikä käyttöliittymästä löydy pahaa sanottavaa, mutta muutama ärsyttävä pikkuvirhe jättää amatöörimäistä makua turpavärkkiin. Äänimaailma koostuu kuumottavasta taustamusiikista (hyvä) ja täysin satunnaisista äänipätkistä (ei niin hyvä). Yskimiset ja EKG-piippaukset luovat tunnelmaa hyvin, mutta väliin livahtavat kauhuleffamaiset lapsenlallatukset ovat ihan väärässä pelissä. Audiovisuaaliseen puoleen panostamalla elämys olisi vielä tykimpi. Samaten yläreunassa vilistävissä uutispätkissä ei ole oikein osattu valita puolta - osa on hyvinkin kantaaottavia, realistisia ja huvittavia ("Filmitähti naimisiin kuuluisan laulajan kanssa", "Higgsin bosoni löydetty sohvan takaa") ja osa taas menee ihan tolkuttomuuksiin ("Laamojen keräily uusin villitys"). Kaltaistani kielinatsia myös nyppivät myös puuttuvat pisteet ja kirjoitusvirheet. Nämä pikkuvirheet hiomalla Plague Inc. näyttäisi yhtä tyylikkäältä kuin sen tehokkaasti jylläävät sisuskalut. 


Kaikkine pienine kämmeineenkin ja välillä raivostuttavine tilanteineen (on se nyt PERKELE, miten vaikea Islantia on saastuttaa) Rutto Oy on kevyttä hc-puhelinpelaamista parhaasta päästä. Pelimekaniikka on riittävän syvä, varianssia piisaa ja jopa mainokset on saatu piilotetuksi yhteen alapalkkiin eivätkä ne hypi liikaa silmille. Hienointa Plaguessa on se, että yhden karttaruudun strategiapeli onnistuu aidosti sykähdyttämään: kun maailman väkiluku hiipuu kohti nollaa ja tietää viimeisten vaivaisten katsovan ihmiskunnan auringonnousua, niin kyllä siitä jotenkin huono ja hyvä olo tulee. 

3 kommenttia:

  1. Minäkin tunnustaudun melko lailla kielinatsiksi.

    Lisäksi pidän laamoista.

    Jaan tämän blogimerkintäsi eräille tutuilleni. On hienoa, että olet ruvennut arvostelemaan myös Android-pelejä. Itselläni kun sattuu olemaan kiinalainen Android-kapula taskussa. Ei kun nyt se on olohuoneen pöydällä.

    Voisin itsekin innostua tästä pelistä. Siinä on hyvät arvot.

    VastaaPoista
  2. Pakko myöntää, että populismi ajoi tähän ratkaisuun myös - useilla kun tuollainen luuri on, niin josko saisi yhä useamman immeisen innostumaan pelaamishommista myös käytännön tasolla.

    VastaaPoista
  3. Ookei.

    Olin itse jo vähän ehtinyt unohtaa, että olit vastannut kommenttiini, koska oli tullut otettua enemmän tai vähemmän hyvää olutta illalla.

    ...Olen ajatellut hankkivani seuraavaksi puhelimekseni ensi vuonna Firefox-kapulan.

    VastaaPoista